Een lekkere cheesecake, daar is iedereen wel voor te vinden!

Wij bij EATING HABITS ontwikkelden een gezondere versie van het originele recept. Maar daarom niet minder lekker, integendeel! Maar, een gezondere cheesecake, wat mogen jullie zich daar precies bij voorstellen?

Wat hebben wij aangepast:

  • de suiker vervangen door Zùsto
  • de speculoos vervangen door vezelrijkere koekjes zoals Belvita multi volkorengranen (of volkoren speculoos)
  • bij de taartbodem de boter vervangen door vloeibare bakmargarine (betere vetzuursamenstelling) en ook de hoeveelheid gehalveerd
  • bij de platte kaas gekozen voor de (half)volle ongesuikerde variant
  • gebruik van vers fruit als topping om extra vezels, vitaminen en mineralen toe te voegen

Allemaal kleine aanpassingen, maar met een wereld van verschil!

SUIKERVERVANGERS

Suiker, suikervervanger of zoetstof en gezond hoor je niet vaak samen. Suiker heeft een nadelig effect op je lichaam en wordt meer en meer vermeden. We zijn dan ook vaak op zoek naar een alternatief voor suiker. Helaas heeft een suikervervanger vaak niet dezelfde smaak als suiker, of zelfs een vieze nasmaak achteraf. Tevens bevat het vaak veel chemische ingrediënten (zoals o.a. aspartaam), waardoor de gezondheid ervan ook kan betwist worden. Bovendien moet je vaak je recept nog omrekenen omdat je niet dezelfde hoeveelheden nodig hebt. Een suikervervanger die vlot te gebruiken is, vind je niet gemakkelijk. Tot Zùsto op de markt kwam, wij zijn alvast fan!

Maar nu het belangrijkste, hét recept!

Recept EATING HABITS’ CHEESECAKE

Ingrediënten (1 taart)

– 200 à 250g gram Belvita multi volkorengranen koekjes

– 60 gram vloeibare bakmargarine

– 1 el water

– 750 gram (half)volle ongesuikerde platte kaas

– 100 gram ZUSTO

– 1 zakje vanillesuiker

– 5 gelatine blaadjes

– vers fruit naar keuze voor de topping

Speciale benodigdheden: grote springvorm

 

Bereiding
  1. Vet de bodem van de springvorm in met een beetje vloeibare bakmargarine (doe dit door wat bakmargarine op wat keukenpapier te doen en zo over de bodem te smeren). Verkruimel de biscuitjes heel fijn. Zet een steelpannetje op het vuur en verhit de bakmargarine hierin. Haal van het vuur en meng de biscuitjes samen met een eetlepel water door de bakmargarine tot het goed gemengd is. Doe het biscuitmengsel nu in de taartvorm, verdeel het goed en stamp het aan met een lepel. Zet de vorm nu in de koelkast.
  2. Neem een kom en meng de platte kaas met de Zùsto en het zakje vanillesuiker.
  3. Neem een grote kom met koud water en laat de gelatineblaadjes 5 minuten weken. Knijp ze hierna uit. Zet een steelpannetje op het vuur met 5 eetlepels water en de uitgeknepen gelatineblaadjes, verwarm dit (het mag niet koken) en blijf goed roeren tot de gelatineblaadjes volledig zijn opgelost. Dit gaat vrij snel! Haal daarna van het vuur. Laat de gelatine een beetje afkoelen, maar pas op dat het nog niet stolt. Meng het dan goed door het platte kaas mengsel.
  4. Haal de taartvorm uit de koelkast en giet het platte kaas mengsel erop. Maak de bovenkant mooi glad met een spatel. Zet nu voor een minstens 3 – 4 uur in de koelkast. Wanneer de taart goed is opgesteven kun je hem versieren met vers fruit naar keuze! Zoals bijvoorbeeld rood fruit.
WIST JE DAT…

… je taart ook perfect kan invriezen? Wat wij vaak horen is dat mensen zeggen dat als ze een taart gebakken hebben ze het dan ook allemaal moéten opeten…  Wel wij kunnen jullie vertellen dat dit helemaal niet hoeft. Geniet van jouw vers gebakken taart & vries de andere porties in voor een ander moment. Vries de taart bijvoorbeeld per 2 spies in en jouw muffins per 3 in, zo kan je deze eens uithalen op een ander moment dat je er zin in hebt! Patisserie blijft een goede maand goed in de vriezer. Nadien gaat het zeker niet slecht zijn, maar de kwaliteit gaat dan achteruit. Bewaar goed afgesloten.

GENIETEN MAAR!

Jolien & Charlotte

blog

Vragen rond dit bericht?

Of wilt u meer weten?

contacteer ons