TOMAAT, LYCOPEEN & KANKER.

Easy, but S O  J U M M Y! With a touch of thyme. My favourite, definitely!

De T O M A A T, iedereen welbekend. Maar soms staan we niet meer stil bij het feit dat dit eigenlijk een superfood is! Gisterenavond stonden trostomaatjes in de oven op het menu, OH wat hou ik van warme tomaat! En het is nog gezond(er) ook! Leer hieronder waarom.

Veel tomaten en tomatenproducten eten wordt gelinkt aan een verlaagd risico op metabole stoornissen, zoals overgewicht, hoge bloedsuikerspiegel, hoge cholesterol, hart- en vaatziekten en kanker. Lycopeen, de meest voorkomende carotenoïde in tomaten, is de meest bestudeerde stof met betrekking tot kanker. Het is vooral bekend van zijn rol in de preventie van prostaatkanker. Maar tomaten bevatten nog veel andere bioactieve stoffen met een antikankerwerking. Bovendien heeft de combinatie van carotenoïden en andere fytonutriënten in de volledige tomaat een veelzijdiger effect op het metabolisme dan lycopeen alleen. Een hoge inname van tomaten en tomatenproducten verlaagt het risico op kanker. Het sterkste effect wordt gezien bij prostaatkanker, longkanker en maagkanker. Maar tomaten beschermen ook tegen borstkanker, darmkanker, pancreaskanker, slokdarmkanker, mondkanker en baarmoederkanker. Een hoge inname van lycopeen verlaagt het risico op prostaatkanker, vooral op agressieve, dodelijke prostaatkanker. Uit onderzoek blijkt dat suppletie met tomatenextract of tomatenpoeder (waarin alle stoffen uit tomaten zitten) beter beschermt tegen prostaatkanker dan lycopeen alleen. (Bron: Lippi G, 2011; Giovannucci E, 1999; Campbell JK, 2004; Chen L, 2001; Kucuk O, 2001; Basu A, 2007).

W e e t j e :

Dat het eigenlijk nog effectiever is om bereide/geconcentreerde tomaten te gebruiken in de voedselbereiding dan verse tomaat. Dit hoor je niet vaak, maar het is zo dat door de bereiding van bijvoorbeeld tomatensaus het lycopeen vrijkomt – lycopeen zit in het bijzonder in de vezels van de schil opgeslagen en komt bij verwarming vrij – en dat zorgt ervoor dat ons lichaam de voeding gemakkelijker opneemt. Bij verwerkte of verwarmde tomaten is het gehalte twee tot achtmaal hoger dan bij rauwe tomaten. Door de verwarming vermindert dan wel weer het vitamine C gehalte maar de antioxidante werking wordt wel duidelijk verhoogd.

Conclusie? Varieer in jouw bereidingswijzen! #variatiedoeteten #variatiedoetleven.

Voldoende variëren in jouw voeding en bereidingswijze én alles met mate”, is de sleutel tot een evenwichtig voedingspatroon!

Charlotte
Charlotte

V o e d i n g s d e s k u n d i g e

Equilibre3

Afvallen via volwaardige maaltijdvervangers

Naast vermagering via de klassieke manier bied ik ook een dieetplan op met maaltijdvervangers. Ik leg de nadruk in het bijzonder op maaltijdvervangers, om er op te duiden dat het geen proteïnedieet is! Met een proteïnedieet ga je op korte

meer info

Instagram

© 2015 Eating Habits