Bataat, Superfood!

In deze aardappel zitten zodanig veel gunstige voedingsstoffen dat het als ‘SUPERFOOD’ bestempeld wordt. Door zijn iets kruidige, zoete smaak is dit een heerlijke en gezonde toevoeging aan je maaltijd.

Waarschijnlijk heb je wel al gehoord dat blauwe bessen één van de grootste bron der antioxidanten zijn. Maar de zoete aardappel bevat nog 1,5 keer meer antioxidanten dan blauwe bessen! Deze antioxidanten neutraliseren vrije radicalen en beschermen je lichaam.  Tevens heeft de bataat in tegenstelling tot de normale aardappel een lagere glycemische index (GI), de helft lager zelfs! De glycemische index is een maat voor de snelheid van de stijging van je bloedsuikerspiegel. Een lage glycemische index betekent dus dat je bloedsuikerspiegel relatief stabiel blijft. Zo zijn er aanwijzingen dat de zoete aardappel positief is voor diabetespatiënten. Zo worden de suikers uit de bataat, raffinose, pas verteerd in de dikke darm. Dit is een van de redenen dat de suikerspiegel minder schommelt. Evenals is de bataat ook rijk aan vezels, vitamine C, B6 en mangaan. Daarnaast rijk aan calcium, foliumzuur, kalium en bètacaroteen. Dit laatste wordt in je lichaam omgezet in vitamine A. Dit is een antioxidant die onder andere je huid beschermt tegen UV schade. Op die manier gaat het de huidveroudering tegen.  Naar mijn mening is de bataat ideaal om eens ter variatie van de gewone aardappel te eten!

Hoe bereid ik bataat?

De zoete aardappel moet op dezelfde wijze als de normale aardappel worden schoongemaakt. Vooraf moet de aardappel geschild worden en vervolgens moet deze worden afgespoeld onder de kraan. Het koken van de zoete aardappel is ongeveer gelijk aan het koken van de normale aardappel, ongeveer 20 minuten.

Naast het koken van de zoete aardappel zijn er nog vele manieren om de aardappel klaar te maken. Zo kan je deze bakken, maar ook in de oven bereiden. Verwarm dan de oven voor op 180 graden. Snijd de zoete aardappel in blokjes van enkele centimeters dik en spreid ze uit in een ingevette ovenschaal of op een ovenplaat met wat foliepapier over. Sprenkel er wat olijfolie over en bestrooi het geheel met grof zeezout en wat zwarte peper. Na 45 minuten is de aardappel mooi bruin en gaar. Daarnaast is het ook mogelijk om de aardappel te frituren. Er zijn dus vele manieren om de zoete aardappel klaar te maken.

MIJN FAVORIET!

Bataatfrietjes in de oven, lekker knapperig & gezonder!

  1. Schil de zoete aardappelen of was ze goed af en snijd ze in de gewenste ‘frietdikte’
  2. Legt ze een uurtje in een kom gevuld met koud water. Dit om het zetmeel eruit te krijgen. Dit is nodig voor de knapperigheid van de frietjes.
  3. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  4. Spoel de frietjes en droog ze nog eens af, anders worden ze moeilijk knapperig
  5. Kruid de frietjes. Bijvoorbeeld paprikapoeder, een beetje grof zeezout, verse knoflook, rozemarijn en tijm. Daar kan je een lepel gesmolten kokosvet aan toevoegen. Maar je kan ook olijfolie gebruiken. Sprenkel dit dan wat over de frietjes.
  6. Bak gedurende 40 minuten de frietjes in de oven. Je kan ze best af en toe nog eens omscheppen, om te vermijden dat de bovenste aanbakken.

Gezonde groet,

Charlotte

Geef een reactie

Charlotte

V o e d i n g s d e s k u n d i g e

Equilibre3

Afvallen via volwaardige maaltijdvervangers

Naast vermagering via de klassieke manier bied ik ook een dieetplan op met maaltijdvervangers. Ik leg de nadruk in het bijzonder op maaltijdvervangers, om er op te duiden dat het geen proteïnedieet is! Met een proteïnedieet ga je op korte

meer info

Instagram

© 2015 Eating Habits